zaterdag 13 juni 2020

Geluk bij een ongeluk



Beste medebloggers en lezers

Doorheen deze blog is er een algemeen negatieve noot geklonken. Ik heb het veel gehad over de negatieve impact van COVID-19 op mijn en anderen hun leven. Ik besluit het vandaag even over een andere boeg te gooien.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld technologie. In tijden van oorlog heeft Alan Turing het Enigma-apparaat gebouwd met zijn team. Hiermee ontcijferden ze boodschappen van de Duitsers. Hij zou daarmee een groot aandeel hebben gehad in het beƫindigen van de oorlog. In die tijd was de machine revolutionair en is veel technologie na de oorlog afgeleid van dit apparaat. De machine zou veel later, of misschien wel niet uitgevonden geweest zijn. Wie weet waar we hadden gestaan zonder dat machine
.

De positieve kant van Corona


Diegene die we (denk ik) allemaal ondervinden is hoe belangrijk sociaal contact is. Dat bijvoorbeeld het niet alleen heel veel deugd doet om je beste vrienden met regelmaat te zien, maar ook vrienden die misschien niet per se in je dichtste cirkel ziet. Je weet niet wat je hebt tot je het mist beschrijft dit goed, vind ik.

Alhoewel dat er gezegd wordt dat het langdurig geen verschil gaan maken, maar de lucht is properder. Veel minder auto’s, geen vrijetijd vluchten meer, beide dragen er aan bij. Misschien nu men merkbaar verschillen ziet en voelt, zal er meer op lange termijn aan de luchtvervuiling gewerkt worden. Ook verschillende waterlopen zijn significant properder.
Er zijn nog talloze kleinere voordelen: mensen slapen beter, ze denken meer na over hun werk-thuis balans, mensen helpen mensen en er ligt een grotere focus op mensen in beroepen die voorheen niet als essentieel werden gezien. Met die beroepen bedoel ik niet enkel de mensen in de zorg, maar mensen in de supermarkten en zelfs pakketjes leveranciers. Ook mensen die de middelen niet hebben om naar New York te vliegen om daar het bekende museum The Meth te bezoeken kunnen dat nu online.
Vergeet ik belangrijke voordelen of heb ik de meeste hier op gelijst?

Bedankt voor het lezen!
Groeten
Lowiek Vanhee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten