vrijdag 5 juni 2020

we zijn goed bezig, ook al zeggen ze van niet

Lieve lezers

na een tijdje probeer ik me opnieuw te verdiepen in het bloggen. Het doet me deugd de reacties te lezen. Dankjewel daarvoor.

Grote sprong richting normaal


Intussen zijn we al enkele stappen verder in het proces naar het temperen/ illumineren van het Coronavirus. We zijn aangekomen bij het weekend voor de grote versoepelingen.
Nadat we onze bubbel mochten uitbreiden tot vier vaste personen, maakt de regering de sprong naar tien extra  willekeurige vrienden per week per persoon waarmee we zelf intiem contact mee mogen hebben. In mijn ogen een grote sprong, ik ben nog al een angsthaas. Maar ondanks mijn onzekerheid, geloof ik steeds meer in de correctheid die deze nood regering maakt. Het blijkt ernaar dat de maatregelen gewerkt hebben en dat ook na de eerste versoepeling de daling van besmetting blijft voortzetten.


Zweden

Eerder maakte ik al de vergelijking met de Noorse landen. Vandaag doe ik dat opnieuw. Ik vroeg me  af hoe ver de overheid kan gaan in het beperken van de menselijke vrijheid. Toen maakt ik de vaststelling dat in Zweden men heel gesteld is op het respecteren van de menselijke vrijheid en hun privacy. Daar wouden ze geen maatregelen vastleggen die dat enigszins in de weg zou liggen. Nu merkt men in West-Europa een algemene daling van de curve. Een daling in zowel het sterftecijfer per dag als het aantal besmettingen per dag. Jammer genoeg is dit niet het geval in Zweden. Terwijl bij ons het cijfer van nieuwe besmettingen per dag momenteel onder honderd blijft, loopt het in Zweden op tot 1 000 besmettingen per dag. 
Misschien is een iets hardere aanpak, voor eigen goed, dan toch geen slechte optie. Nu kunnen wij veel rapper versoepelen door in het begin voor onszelf de lat iets hoger te leggen. 

Ik kan besluiten dat we van mekaar kunnen leren. Zweden kan kijken naar onze aanpak van het virus, waar wij dan weer kunnen leren over respect van de vrijheid van de mens. Zo behoord Zweden tot de top van landen met de kleinte 'gender gap' . en het beste welzijn.

Jullie die dit lezen, zijn allen bedankt!
Tot de volgende.
Groeten
Lowiek Vanhee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten