donderdag 11 juni 2020

"Water is de hemel voor wie dorst heeft."

Dag medebloggers en lezers

Vandaag, de vierde dag van de grote versoepelingen richting normaal. Alles lijkt weer terug naar gewoon te gaan. Tien, zoveel mensen mag enkel ik al nauw contact mee hebben en dit zelfs op café. Nu de hemel op aarde voor vele.

"Water is de hemel voor wie dorst heeft." Jazz Brack - STIKSTOF-Nat 

Het is een euforisch moment, juist omdat we even anders gewent waren. Pas wanneer we de dingen die we gewend zijn missen, weten we wat ze van betekenis heeft voor ons. Zoals het simpel samen komen met meer dan één vriend of familielid. Ik kan mijn grootmoeder terug gaan bezoeken binnen in het woon-zorgcentrum.

Zoeken

Om meer en meer terug het 'gewone' leven te gaan leven, lijkt het makkelijk, maar zal het zekr zoeken zijn om de gang van leven een zoveelste keer aan te passen. 
Iedereen uit quarantaine heeft structuur nodig. De eerste dag dat de horecazaken mochten openen, zag ik al moeilijkheden in het centrum van de stad. Het is niet gemakkelijk voor iedereen de gepaste balans te vinden.

Ik maak de vergelijking met een oude wel gekende gebeurtenis, namelijk die van de bevrijding van de slaven uit Egypte onder leiding van Mozes. De verloste Hebreeën hadden het moeilijk na een tijd zonder een gestructureerde levensvorm. Zij zochten ook naar een duidelijke leiding (Mozus en zijn broers). Mozes kreeg volgens de Bijbelse verhalen, via God in de vorm van de tien geboden op gesteentes, leefregels voor zijn volk. 
Er wordt zoals nu steeds weer gezocht naar duidelijke structuren in onze leefomgeving.

Bedankt, hopelijk geniet je ervan.
Groeten 
Lowiek Vanhee

1 opmerking:

  1. Hey Lowiek, de titel van je blog maakte me best nieuwsgierig, een leuke link met het heropenen van de horeca. Ook je vergelijking van de maatregelen met de 10 geboden vind ik bijzonder geslaagd.

    BeantwoordenVerwijderen